Ryhdy
etanoliautoilijaksi!

Ilmastonmuutos ei odota. Tarvitaan nykyiseen autokantaan sopivia ratkaisuja liikenteen päästöjä pienentämään. Onneksi ratkaisu on olemassa: eFlexFuel-etanolipäivityssarja ja RE85-polttoaine.

Bensiiniauton päivittäminen etanolilla kulkevaksi on paitsi järkevää, myös helppoa ja edullista!

Osta etanolipäivitys Näin teet etanolipäivityksen

Bensiiniauton muuntaminen etanolilla kulkevaksi on helppoa ja järkevää

Jo moni suomalainen on tehnyt fiksun valinnan ja päätynyt tekemään etanolipäivityksen. Etanoliautoilussa on monia selkeitä etuja, mukaan lukien kotimaisuus, edullinen litrahinta, pienemmät päästöt sekä lisääntynyt teho.

Lisäksi etanoliautoilu on vaihtoehto, jonka voit ottaa käyttöösi heti: etanolipäivityksen voi tehdä useimpiin olemassa oleviin autoihin. Uuden ympäristöystävällisemmän auton ostaminen ei siis ole ainoa tie ekologiseen autoiluun. Etanoliautoilu onkin noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi jokaiselle suomalaiselle tiellä liikkujalle.

Tutustu etanoliautoilijoihin

Lahjoitimme keväällä järjestetyn kilpailun päätteeksi etanolipäivityksen kymmenelle tarinansa jakaneelle autoilijalle. Tutustu kolmeen voittajista ja lue ilmastonmuutoksesta taiteilevan Anun, autohifistelijä ja tubettaja Villen sekä lisätehoa metsästävän kilpa-ajaja Hannun mietteitä etanoliautoilusta.

Hannu

Helsinki

Helsinkiläinen autourheilija Hannu osallistui Etanoliautoilijaksi-kilpailuumme päivittääkseen yhdistetyn kilpailu- ja käyttöautonsa tulevaisuuteen. Vuodessa noin 60 000 kilometriä huristava 23-vuotias kilpa-ajaja kiinnostui etanoliautoilusta kuultuaan siitä ympäri maailmaa:

”Tarkoituksenani oli tehdä etanolipäivitys jo edelliselle autolleni, mutta jouduin vaihtamaan autoa konerikon myötä.

Etanoliautoilussa eniten kiinnostaa suorituskyvyn parantuminen, ja sen myötä menestys kilpailutaipaleella, mutta kieltämättä tuntuu hyvältä myöntää, että kannan oman korteni kekoon ilmaston puolesta.

Monesti puhutaan, että sähköauto on tulevaisuutta ja ainut tie puhtaaseen liikenteeseen, mutta omien havaintojeni perusteella RE85-polttoaine on ainoa oikeasti ympäristöystävällinen ratkaisu.”

”Autot ovat olleet minulle iso juttu jo pienestä pitäen, ja niiden ympärille elämäni onkin paljolti rakentunut. Vuosien kuluessa pikkuautoharrastus on vaihtunut Time Attack -kilpailuajoon. Minulle autoilussa tärkeintä on ajotuntuma ja yhteys itseni ja autoni välillä – nautin, kun tunnen pärinän, huminan ja kaasun vastauksen jokaisella polkaisulla. Tankkaus on asia, jonka hoidan sen enempää ajattelematta, koska se vain on hoidettava. Pidän kuitenkin fiksuna, että biopolttoaine on edullisempaa kuin tavallinen polttoaine, sillä tällöin se varmasti houkuttelee enemmän käyttäjiä.”

Anu

Sipoo

Anu on kuvataiteilija ja taidekäsityöläinen, jolle ilmastonmuutos on yksi teemoista niin hänen teoksissaan kuin lapsille ja nuorille ohjaamissaan ilmastonmuutos- ja luontokasvatustyöpajoissa. Etanoliautoilijaksi-kilpailuun Anu osallistui tavoitellakseen ympäristöystävällisempiä ajokilometrejä:

”Koska asun maaseudulla, on suurin henkilökohtainen ilmastosyntini yksityisautoilu. Meiltä ei pääse mihinkään hyppäämättä auton rattiin. Myös työpajojen takia ajan paljon. Haaveilen ekologisemmasta autosta, mutta budjettini ei anna myöten – ajelen siis vanhemmilla, käytetyillä autoilla. Kun kuulin etanolipäivityksestä, syttyi mieleeni valo.

Etanolipäivitys on kukkarolleni sopiva keino vähentää välittömästi autoilun ympäristökuormitusta, ja samalla voin olla esimerkkinä ohjaamilleni lapsille ja nuorille.”

Hetken etanolilla ajeltuaan Anu on havahtunut huomaamaan, että etanolin ympäristöystävällisyyden rinnalle on kirinyt toinenkin iso plussa: taloudellisuus.

”Ympäristöystävällisyyden lisäksi etanolitankkauksella oikeasti säästää rahaa: aikaisemmin täysi tankki maksoi noin 75 €, kun nykyään sen hinta on suunnilleen 50 €. En ole huomannut auton kulutuksenkaan juuri lisääntyneen, joten säästö on ollut merkittävä. Kokemukseni etanoliautoilusta on siis todella positiivinen.”

Ville

Pori

Autohifistelijä Ville, jonka löytää myös YouTubesta nimellä team #peränurkka, käyttää autojen parissa ”kaiken vapaa-aikansa” ja kertoo saavansa vieroitusoireita ja näppylöitä, jos ei pääse rassaamaan autoa säännöllisesti. Etanoliautoilijaksi-kilpailuumme Ville osallistui sekä uteliaisuudesta etanoliautoilua kohtaan että halusta kasvattaa autonsa, Tonnin Sorsaksi nimeämänsä ”lupsakan kauppakassin”, tehoa:

”Autoni on kuin tehty etanolipäivitykselle – kuskikin kiihtyy nopeammin kuin tuo kolmipyttyinen voimanpesä! Tehonlisäys on siis taattu. Etanolipäivityksen myötä toivon autolleni leppoisia viimeisiä kilometrejä ja kanavalleni haluan saada videon etanolilla ajamisesta.”

Nyt Ville ja Tonnin Sorsa ovat kaasutelleet etanolilla jo hetken verran, ja lisääntyneen tehon rinnalle etanolin plussapuoliksi ovat nousseet ympäristö- ja lompakkoystävällisyys:

”Oman hiilijalanjäljen putsaaminen alkaa tästä. Käytetty vanha auto kulkee nyt puhtain kilometrein. Suurin ero, jonka huomaan vanhaan, on hilpeys tankatessa: menovesi on halpaa eikä pakokaasu haise juuri millekään.

Bensan hintojen mukana seilaaminen loppui tähän. Nyt voin keskittyä vain liikkumiseen sen sijaan, että murehtisin mennäkö tankille heti vai vasta takaisinpäin tullessa.”

Etanoliautoilu on kiinnostanut myös aiemmin. Viime vuonna pääsimme freelance-muusikko Andreaksen, autoharrastaja Jounin sekä ympäristötietoisen perheenäiti Pirjon matkaan kurkistamaan, miten arki etanoliautoilijana oli lähtenyt käyntiin.

Klikkaa itsesi mukaan alla olevien videoiden kautta!

Etanoliautoilijan matkassa: Autoharrastaja Jouni
Etanoliautoilijan matkassa: Perheenäiti Pirjo
Etanoliautoilijan matkassa: Freelance-muusikko Andreas

Asiakkaamme ovat säästäneet polttoainekuluissa

Fossiilisia CO2-päästöjä vähennetty

kg

Tämä vastaa käytännössä samaa, kun muovikasseja valmistetaan ja hävitetään

kpl

Suomalaista biopolttoainetta bensiinin sijaan tankattu

litraa

ja sillä on bensiinin sijaan ajettu

km

Lukemat perustuvat myytyjen eFlexFuel-laitteiden määrään, keskimääräiseen ajosuoritteeseen bensiiniautolla, keskimääräiseen polttoaineiden hintaeroon, keskimääräisen kulutuksen nousuun E85- ja RE85-polttoaineilla sekä seuraaviin lähteisiin: (VTT, 2006), (EPA).